
Vilka rubriker du sätter kan vara helt avgörande för om din text kommer att bli läst. Så lägg lite tid på att fila till en rubrik som lockar till läsning.
Bra rubriker fångar mottagarens intresse och väcker en lust att få veta mer. De ger så pass mycket information att du förstår vad texten handlar om, men inte mer information än att du känner att du vill veta mer.
Att rubriken ligger först i texten innebär inte att du måste börja med att skriva den. Tvärtom kan du gärna skriva den sist, när du vet hur texten blev och hur den ska layoutas.
Om det inte är du själv som publicerar texten kan du inte räkna med att det blir den rubrik du föreslår. Redigeraren kan välja något som passar bättre ihop med andra rubriker i publikationen eller till den bild man valt att dra på. I de fallen kan du gärna ange flera rubrikförslag.
Styr du själv över textens layout kan du tänka på att rubriken bör hänga ihop med bilden – eller den mest dominerande bilden om det finns flera.
Så hur sätter du en bra rubrik?
Rubriken bör vara slagkraftig och rapp. Oftast behöver den inte täcka textens innehåll fullständigt eftersom läsaren ser bilder, ingresser, citat och annat som lätt fångar blicken:
Släng värktabletterna!
Men om rubriken kommer att stå för sig själv, till exempel som länk på en webbsida, kan den behöva bli mer informativ:
Bli fri från din smärta utan medicin
Se till att rubriken talar om vad texten handlar om. Rena klickbetesrubriker som talar om så lite att du måste klicka på dem för att få veta mer ger dig kanske lite fler klick men framför allt besvikna och irriterade läsare.
Tv-profil skakad: ”Läskigt”
Men bli inte för tråkig och intetsägande:
Kiropraktik hjälper dig
Du behöver en krok som lockar till läsning. Det gäller i synnerhet om texten publiceras i ett sammanhang där läsaren lätt kan välja något annat att läsa:
Slipp mediciner med kiropraktorns hjälp
Finns det flera texter i publikationen bör inte alla rubriker vara skrivna efter samma modell, utan variera dem gärna:
Instruktion: Så blir du fri från smärta
Fråga: Vill du slippa ständig smärta?
Uppmaning: Släng värktabletterna!
Nyhet: Fyra av fem kan sluta med värktabletter
Naturligtvis har textens utformning betydelse för vilken rubriktyp du väljer – rubriken Tre snabba steg till smärtfrihet ger förstås förväntningar om att texten presenterar tre steg.
Använd gärna du-tilltal som blir personligare och minskar distansen till läsaren.
Typografiskt ska du tänka på att aldrig sätta punkt i rubriker. Däremot ska du sätta ut utropstecken eller frågetecken om det finns anledning att använda dem.
Fler snabba skrivtips
- Dårrad och nedryckare
- Mellanrubriker ger vila vid läsningen
- Underrubriker strukturerar texten
- Rubriker för webben
- Formatmallar i Word
- Alla snabba skrivtips om rubriksättning
- Alla snabba skrivtips om typografi
Skrivbrevet från Evas skrivskola
Typografiskt från Evas språkblogg
Webbkurs om textredigering
- Ta hand om texten – en kurs i textredigering, för dig som tar hand om egna texter och andras.
Annons:
Annons: