rubriker

Vilka rubriker du sätter kan vara helt av­görande för om din text kommer att bli läst. Så lägg lite tid på att fila till en rubrik som lockar till läsning.

Bra rubriker fångar mot­tagarens intresse och väcker en lust att få veta mer. De ger så pass mycket informa­tion att du förstår vad texten handlar om, men inte mer informa­tion än att du känner att du vill veta mer.

Att rubriken ligger först i texten innebär inte att du måste börja med att skriva den. Tvärt­om kan du gärna skriva den sist, när du vet hur texten blev och hur den ska layoutas.

Om det inte är du själv som publi­cerar texten kan du inte räkna med att det blir den rubrik du föreslår. Redi­geraren kan välja något som passar bättre ihop med andra rubriker i pub­lik­a­tionen eller till den bild man valt att dra på. I de fallen kan du gärna ange flera rubrik­förslag.

Styr du själv över textens layout kan du tänka på att rubriken bör hänga ihop med bilden – eller den mest domi­ne­rande bilden om det finns flera.

Så hur sätter du en bra rubrik?

Rubriken bör vara slag­kraftig och rapp. Oftast behöver den inte täcka textens inne­håll full­ständigt eftersom läsaren ser bilder, ingresser, citat och annat som lätt fångar blicken:

Släng värk­tabletterna!

Men om rubriken kommer att stå för sig själv, till exempel som länk på en webb­sida, kan den behöva bli mer informativ:

Bli fri från din smärta utan medicin

Se till att rubriken talar om vad texten handlar om. Rena klick­betes­rubriker som talar om så lite att du måste klicka på dem för att få veta mer ger dig kanske lite fler klick men fram­för allt besvikna och irrite­rade läsare.

Tv-profil skakad: ”Läskigt”

Men bli inte för tråkig och intet­sägande:

Kiro­praktik hjälper dig

Du behöver en krok som lockar till läs­ning. Det gäller i synner­het om texten publi­ceras i ett samman­hang där läsaren lätt kan välja något annat att läsa:

Slipp medi­ciner med kiro­praktorns hjälp

Finns det flera texter i publika­tionen bör inte alla rubriker vara skrivna efter samma modell, utan variera dem gärna:

Instruktion: Så blir du fri från smärta

Fråga: Vill du slippa ständig smärta?

Uppmaning: Släng värk­tabletterna!

Nyhet: Fyra av fem kan sluta med värktabletter

Naturligtvis har textens ut­form­ning betyd­else för vilken rubrik­typ du väljer – rubriken Tre snabba steg till smärt­frihet ger förstås för­vänt­ningar om att texten presen­terar tre steg.

Använd gärna du-tilltal som blir person­ligare och minskar dis­tansen till läsaren.

Typografiskt ska du tänka på att aldrig sätta punkt i rubriker. Där­emot ska du sätta ut utrops­tecken eller fråge­tecken om det finns an­ledning att använda dem.

Fler snabba skrivtips

Skrivbrevet från Evas skrivskola

Typografiskt från Evas språkblogg

Webbkurs om textredigering

  • Ta hand om texten – en kurs i text­redi­gering, för dig som tar hand om egna texter och andras.

    Annons:

    Snabba skrivtips

    Kortfattade tips som lär dig att skriva vårdat, enkelt och begripligt i arbetet.

    Kategorier

    Annons: