
Med väl formulerade underrubriker visar du hur ditt dokument är strukturerat, och det blir lättare för läsaren att hitta rätt i texten.
Terminologin när det gäller underrubriker är lätt förvirrad. En del kallar mellanrubriker för underrubriker, men mellanrubriker har främst en layoutmässig funktion i till exempel tidningstext för att ge läsaren vilopunkter för ögat.
I ett längre dokument behöver du visa hur du har strukturerat materialet genom att du rubriksätter de olika avsnitten. Är avsnitten långa kan du behöva dela upp även dem med underrubriker.
Underrubriken har alltså en funktion som är kopplad till innehållet. Medan du kan flytta runt mellanrubriken till där den blir bäst layoutmässigt kan du inte flytta underrubriken utan att ändra innehållet.
Medan mellanrubriker är typiskt för tidningslayout används underrubriker i längre texter som rapporter, akademiska uppsatser och liknande. Till den typen av texter kan du skriva underrubrikerna lite längre än när du skriver mellanrubriker till en text som trycks i spalt eller kan förväntas bli läst på en liten skärm, till exempel en mobiltelefon.
Du bör dock hålla nere längden så att underrubriken inte sträcker sig över flera rader, för då tappar den sin funktion med att ge läsaren en snabb överblick.
Underrubriken bör vara mer informativ och sammanfatta vad avsnittet handlar om. Använd gärna verb och skriv till exempel Skriv informativa underrubriker istället för det mer intetsägande Rubriksättning.
I långa dokument kan du ha underrubriker inom respektive avsnitt. Se till att göra de olika rubriknivåerna grafiskt tydliga, till exempel med olika grad på typsnittet. Undvik fler än tre rubriknivåer – känns det som att du behöver flera bör du antagligen gå tillbaka och jobba mer med strukturen på din text.
Det är ganska vanligt att man visar rangordningen genom att sätta siffror framför rubrikerna:
1.1 Underrubrik till huvudrubriken, rubriknivå 2
1.1.1 Underrubrik på nästa nivå, rubriknivå 3
1.1.2. En till underrubrik på rubriknivå 3
Numrerade rubriker ger en byråkratisk prägel och passar bättre i vissa texter. Det kan till exempel vara lämpligt om mottagarna kan förväntas vilja använda dokumentet för att slå upp specifik information.
Men innan du börjar pilla med siffrorna bör du fråga dig om de verkligen tillför något. Om du gör en genomtänkt struktur och ser till att rubriknivåerna är tydliga layoutmässigt behövs det kanske inte siffror också.
När du skriver ett dokument med flera rubriknivåer bör du alltid använda formatmallar. Då är det lätt att ändra i layouten eftersom du bara behöver göra ändringen i mallen för att alla rubriker på den nivån ska ändras.
Dessutom brukar ordbehandlings- och layoutprogram kunna göra snygga innehållsförteckningar snabbt om rubrikerna har rätt formatmallar.
Ytterligare en användning av termen underrubrik är för den andra delen av en tvådelad huvudrubrik. Vetenskapliga texter har till exempel ofta en övergripande rubrik som är mer slagkraftig följd av en oftast längre och mer informativ underrubrik. Dessa kan också benämnas titel respektive undertitel:
Fånga din läsare
Så sätter du rubriker som får mottagaren att läsa din text
Fler snabba skrivtips om rubriker
- Mellanrubriker ger vila vid läsningen
- Formatmallar i Word
- Alla snabba skrivtips om rubriksättning
- Alla snabba skrivtips om typografi
Skrivbrevet från Evas skrivskola
Typografiskt från Evas språkblogg
Mer om formatmallar i Word
Här berättar jag mer ingående hur du hanterar formatmallar:
- Formatmallar förenklar skrivandet, Evas språkblogg
- Använd formatmallar, Skrivbrevet från Evas skrivskola 2/2020
- Mer om formatmallar, Skrivbrevet från Evas skrivskola 3/2020
Webbkurser där jag bland annat går igenom formatmallar
Annons:
Annons: