När du skriver rubriker för webben kan du tänka på samma sätt som när du rubriksätter annan text. Men glöm inte rubriknivåerna och välj lämpliga nyckelord.
Att skriva för webben skiljer sig inte så mycket från att skriva texter som publiceras i andra format, så när du ska rubriksätta din webbtext kan du i stor utsträckning använda dig av råden i mina andra snabba skrivtips om rubriksättning (länkar nedan).
Skriv alltså en rubrik som fångar intresset, men inte berättar mer än att läsaren får en anledning att läsa texten. Håll den tämligen kort – tänk på att många kommer att läsa din text på en liten skärm.
En rubrik i en tryckt publikation står i anslutning till text och bilder och kan anknyta till dessa. Dessutom ingår den enstaka texten i ett sammanhang. Webben däremot har en nätverksstruktur vilket innebär att du aldrig vet vilken väg läsaren har tagit för att nå din text.
Det innebär att sidan måste kunna stå för sig själv – och rubriken i synnerhet, för den kanske dyker upp i helt andra sammanhang, till exempel som länk på en annan webbplats.
Eftersom rubriken är en av de parametrar som sökmotorerna letar efter bör du också ha med de nyckelord som du tänker dig att dina mottagare söker på. Till det här skrivtipset har jag till exempel valt sökorden rubriker för webben.
Du ska inte formatera varje rubrik för sig, utan precis som i ditt ordbehandlings- eller layoutprogram bör du använda formatmallar där du har ställt in hur varje rubriknivå ska vara formaterad.
Var noga med att markera rätt nivåer så att texten blir tillgänglig även för den som till exempel läser med hjälp av skärmläsare. Korrekt markerade rubriker är dessutom bra för sökmotoroptimeringen.
Html-koden för rubriknivåerna heter H1, H2, H3 och så vidare. När du skriver in sidtiteln brukar den automatiskt markeras som H1. Du bör inte använda H1 på mer än en rubrik per sida, så vill du använda mellanrubriker markerar du dem som H2, Rubrik 2.
Använder du underrubriker på flera nivåer markerar du efter vilken nivå rubriken är på. Som i övrig text, undvik att använda mer än tre nivåer.
Ska texten publiceras som en epub, det vanligaste formatet för e-böcker, är det lika viktigt att lägga in formatmallar för rubriknivåerna – en epub är ju i grunden html-kod. I övrigt är epuben som en tryckt bok med en linjär struktur där man tydligt ser sammanhanget.
Fler snabba skrivtips om rubriker
Skrivbrevet från Evas skrivskola
Typografiskt från Evas språkblogg
Mer om rubriker för webben
- Webbhandboken från Västra Götalandsregionen berättar utförligt om rubriker för webben.
Annons:
Annons: