Det grundläggande för att en text ska bli bra är att du är klar över vem du skriver för. Detta kallas med ett fint ord för mottagaranpassning, men kan också förenklas till den korta frågan: Vem?
Oavsett vad man skriver har man mycket att lära av journalistiken. Tidningar är ju oftast kommersiella produkter och ska man få någon att köpa dem räcker det inte med att man fyller dem med text, man måste se till att någon vill läsa texten också.
Hos en journalist sitter det därför i ryggmärgen att skriva texter som folk vill läsa, medan många andra skribenter tänker på helt andra saker när de skriver. Som att chefen ska bli nöjd.
Men hela idén med att skriva en text är att förmedla något, så även om du har gjort det din chef har bett dig göra är jobbet meningslöst om inte texten blir läst. Nästan lika meningslöst blir det om läsaren inte förstår vad som är tänkt att förmedlas.
Det viktigaste för om mottagaren begriper din text är inte att du har ett snyggt typsnitt, kan skilja på de och dem eller stavar alla ord rätt. Det mest grundläggande för att din text ska nå fram är att du skriver den ur mottagarens perspektiv.
Mottagaranpassning som det kallas.
Och det enklaste sättet att mottagaranpassa din text är att tänka som en journalist och alltid ha den här frågan i bakhuvudet: Vem är det jag skriver för?
Du kanske inte tycker att det är så lätt att få en bild av vem som blir din kommande läsare, men det är det vi ska träna på i den här kursen.
Det finns fler viktiga komponenter för att läsaren ska ta till sig din text. Som att du passar in texten till genren, för när vi förstår vad det är för slags text vi läser är det lättare att tolka den.
Hur du strukturerar texten, hur du layoutar den och hur du bygger och sammanfogar meningarna spelar också roll. Att du skriver korrekt och enligt den vedertagna normen för standardsvenska underlättar läsningen och bidrar till att upprätthålla läsarens förtroende för dig.
Men har du inte fått till ett mottagaranpassat perspektiv spelar allt det andra ganska liten roll.