Om korrektur

Korrektur är den viktiga finputsningen av textens yta som du aldrig ska slarva med. Forskning visar nämligen att stavfel gör att läsaren tappar både flyt och förtroende.

När du har kämpat för att få till ett bra innehåll vill du nog inte heller att läsaren börjar fokusera på skrivfel, felaktiga böjningsformer eller missade skiljetecken.

Trots att korrekturet är så viktig för läsningen är det förvånansvärt lite skrivet och forskat om det. Men på den här sidan har jag samlat det jag har producerat om korrekturläsning i mina olika kanaler.

suddgummi på penna som suddar på ett papper
Logotypbild till bloggen Snabba skrivtips

Snabba skrivtips

Webbkursen Kort om korrektur

Kort om korrektur är en kortkurs som lär dig arbetsmetoder för korrekturläsning. Den ger dig en förståelse för vad korrekturläsning är, varför det är viktigt att korrekturläsa texten och hur du ska förbereda texten om du lämnar bort korrekturet till ett proffs. Du får tips om de vanligaste korrekturfelen och vilka hjälpmedel du kan använda när du stöter på frågor.

Korrekturläsning på papper med rödpenna, med banner med texten Under uppbyggnad.

Webbkursen Korrekturflöde med Adobe Acrobat

Det här är en kurs som jag har gjort för Moderskeppet där du går igenom hela processen att läsa sidkorrektur digitalt i pdf, och den passar både dig som lämnar bort korrekturet och dig som läser det. Kursen inleds med hur du skickar korrekturet, hur du markerar ändringar i Adobe Acrobat och hur du hanterar ändringar i ett läst korrektur. Som frilanslärare kan jag ge dig rabatt på medlemskapet.

Logotyp Acrobatkurs
bokomslag Vanliga korrekturfel

Boken Vanliga korrekturfel – och hur du åtgärdar dem

Det här är en bok som bygger på mina erfarenheter efter mer än 25 års korrektursläsning. Du får veta vilka korrekturfel du med hög sannolikhet kommer att träffa på och hur du bör åtgärda dem.

Boken ingår i kursen Kort om korrektur, men du kan också köpa bara boken.

Evas skrivskola på Youtube

Logotyp till Evas skrivskola på Youtube