Om du vill att din läsare ska vilja läsa din text och förstå vad du vill säga bör din text vara konkret och tydlig. Ett effektivt sätt att nå dit är att befolka texten med människor.
Och det kanske enklaste sättet att befolka din text är att använda du-tilltal. Forskning visar att det mest avgörande för att din text ska bli begriplig är att den är skriven ur läsarens perspektiv, och det faller sig naturligt när du tilltalar läsaren med du.
Om du tilltalar din läsare med du har du redan en människa i texten, och det brukar påverka texten på flera plan, till exempel med att du som avsändare börjar benämna dig som jag eller vi och att passiva verb blir aktiva.
Du-tilltal passar inte i alla texter, men det är oftast det bästa valet när du till exempel skriver brev om något du vill informera mottagaren om eller om du skriver en instruktion. I sociala medier, på bloggar, i nyhetsbrev och i tidningsartiklar som vänder sig direkt till läsaren kan det ofta fungera bra med du, men inte alltid.
Fler snabba skrivtips
Mer som jag har skrivit om du-tilltal och befolkning
Evas språkblogg
Skrivbrevet från Evas skrivskola
- Använd jag i din text, nr 10/2018.
- Använd vi i din text, nr 11/2018.
- Använd du i din text, nr 12/2018.
Annons:
Annons: