De flesta som håller på med e-postmarknadsföring använder ett verktyg för e-postmarknadsföring med en typ av tjänst som brukar kallas för autoresponder, det vill säga automatiska utskick och svar. Med ett sådant verktyg kan du automatisera hela prenumerationsprocessen så att dina prenumeranter kan registrera sig med hjälp av formulär och automatiskt hamnar i en adresslista som du skickar dina nyhetsbrev till. Vill prenumeranterna inte längre prenumerera kan de avregistrera sig själva.
Du behöver inte fundera över hur många mejl i taget du kan skicka eller hur mejlet ser ut hos mottagaren. Ett sådant här verktyg sköter hela utskicket själv, och du kan göra html-formaterade nyhetsbrev som dessutom kan läsas i en webbläsare. Och dina prenumeranter kan även komma åt arkivet med dina tidigare utskickade nyhetsbrev.
Exempel på några autoresponder-verktyg är Mailchimp, Mailerlite, Get a newsletter, Aweber och Icontact. Eftersom det här är en ren skrivkurs kommer jag inte att gå igenom mer om hur man använder dessa verktyg och hur man sätter upp automatiseringsprocessen, men längst ner ger jag några tips till dig som behöver hjälp med det.
I kursen använder jag Mailchimp, som är ett populärt program och finns i en gratisversion. Jag har använt den mall som heter 1:3 Column (se bild nedan och länk till exempelnyhetsbrev längst ner), men vill du använda en annan mall går det bra och du kan också byta mall under arbetets gång. Eller använda ett annat verktyg.
Om du inte redan har valt ett program att använda är det bra att börja titta på det nu. Ett alternativ om du tycker att det här med automatisering känns oöverstigligt krångligt är att du börjar med att skicka ut vanliga mejl med ditt e-postprogram. Jag tror dock att det i längden kommer att ge dig mer arbete.
Det finns också en möjlighet i Mailchimp att skicka nyhetsbrevet som enbart text om du inte vill formge en mall men ändå vill utnyttja automatiseringen av prenumerationsprocessen och utskicket.
Nedladdning
Testbrev.pdf – en pdf med ett exempelnyhetsbrev.
Mer om hur du automatiserar dina utskick:
- Elin Häggberg som driver bloggen Teknifik har skrivit ett långt blogginlägg med tips om hur du kommer igång med din e-postlista.
- Greger Hillman driver en podd, Hillmanpodden, om digitalt företagande. Han är en varm förespråkare av automatisering och ger många tips i podden om hur man gör, inte minst i avsnitt 5 som handlar om just autoresponder.
- Apsis håller på med digital marknadsföring och säljer bland annat ett autoresponderverktyg. De har gjort en utförlig guide om e-postmarknadsföring. Den är också ett bra exempel på hur man kan sälja genom att skapa något som känns relevant för kunden. Guiden handlar huvudsakligen om e-postmarknadsföring generellt, men då och då påpekas vilka funktioner man bör förvänta sig att ett professionellt verktyg för e-postmarknadsföring har och ibland rekommenderas det egna verktyget.