
I denna digitala tidsålder när mycket av vår läsning pågår på nätet är det viktigare än någonsin att fånga läsarna så att de inte klickar vidare. Genom blickbeteendeforskning vet vi att det vi ser först är sådant som rubriker, bildtexter och ingresser, så se till att dessa är intresseväckande och lättlästa.
I tidningsvärlden har man länge använt sig av ingresser för att fånga läsarens intresse, men att inleda med ingress passar till många andra texttyper också. Särskilt om du använder dig av så kallad emfatisk disposition (se länk nedan).
Ingressen är det som står efter rubriken, före själva brödtexten, och den är oftast fetad. Det är inte en sammanfattning av brödtexten och inte heller ett första stycke. Tänk istället att det är här du presenterar din texts vinkel – den aspekt på ämnet du har valt att fokusera texten på.
Ingressen ska inte vara lång. Oftast räcker det med 2–4 meningar. Texten ska flyta lätt utan att något stoppar upp läsningen. Börja direkt med det som är textens vinkel utan att ta upp bakgrundsinformation. Den sparar du till brödtexten.
Skriv korta, enkla meningar med aktiva verb och tydliga subjekt. Har du en konflikt i texten, lyft in den i ingressen. Lägg gärna in några krokar i texten som kan fånga läsarens nyfikenhet och avsluta gärna med någon form av cliffhanger så man vill läsa mera.
Kurs där du lär dig att skriva en bra ingress
- Så skriver du ditt nyhetsbrev – med eller utan personlig coachning.
Mer om hur du strukturerar din text
Evas språkblogg
- Det viktigaste först – om emfatisk disposition
- Typografi som underlättar läsningen
- Styckeindelning för ökad läsbarhet
Skrivbrevet från Evas skrivskola
- Planera textens disposition, nr 10/2016